Израз фетиш потиче од француске речи fétiche, изведене од португалске речи feitiço, која даље извире од латинског facticius i facere, а означава предмет за који се верује да поседује натприродне моћи или предмет који има моћ над другима. У суштини, фетишизам је приписивање инхерентне вредности или моћи предметима.
Како пише Сергеј Георгијевич Кара-Мурза: "Градско друштво Запада је у целини постало безрелигиозно, али се испунило огромним бројем фетиша (ствари-представа). Међуљудски односи су стекли облик односа међу стварима и њима били маскирани. [...] Изузетно важан део живота постали су излози - изглед ствари које су се већ трошиле само као представе, без куповине њихових носилаца. На Западу претежна већина великих робних кућа једноставно шета разгледајући излоге, без намере да ишта купи". Оно што је српски преводилац превео као представа неки ће антрополози назвати и "ауром", и представља неку врсту "додатног значења", које се на неки начин - којим се овде нећемо бавити - ослања на неке архаичке, архетипске садржаје. Овде теорија није толико битна, јер нам је ово већ свима познато из личног искуства. На пример, предмет који добијемо на поклон од неке особе, или га донесемо са неког путовања које је било богато снажним утисцима, већ стиче своју "ауру". Неку ауру имају и статусни симболи, за које по правилу треба издвојити више новца - осим ако се неко не одлучи да купи возило које је већ прешло пола милиона километара, али споља и даље изгледа као да је изашао из немачке фабрике аутомобила. И као сасвим начет и труо изнутра - тај аутомобил и даље носи своје "додатно значење", на које се често ослања мушкарац ради психолошке наткомпензације осећања недостатка које га нагриза. Упити "ауру" моћног возила које, у поређењу са већином возила, заузима више простора. Дакле, величина као знак и потврда мужевности (фалус психоанализе, и то у свом најбаналнијем виду).
У паклу ствари реалне људске потребе играју тек другоразредне улоге, док је оно главно, што наводи на куповину, његово значење. Зато маркетиншки магови циљају на - или, како се то каже, они "таргетирају" - људске страсти, тако да се купцу заправо обећава задовољење одређене страсти. Мислим на страсти у најширем смислу: под тим подразумевам и све мање или више притискајућа осећања недостатака, тескобе и празнине. Сваки ожиљак на души, све што јој пригушује сјај. Управо зато је сасвим логично да на рекламама видимо светлост и срећне људе, јер се на тај начин слика срећне породице (дакле, и потенцијални излаз из усамљености и отуђења) повезује са производом. Маркетинг је свакако једна прљава игра која је у капитализму постала саставни и самоподразумевани део пословања, тзв. "бизниса". Оно што маркетинг, наравно, чини прљавим јесте труд да се створи позадинска порука, неартикулисани исказ, који ће се у несвесној психи примаоца закачити на нешто из емотивне или инстинктивне сфере. Како је западна цивилазиција, уосталом, и могла да остане у додиру са својим хришћанским коренима, када је читаво западно друштво уроњено у легалну превару, односно у легални неморал и идолатрију ствари? У западним медијима Божић и Ускрс су празници из којих је уклоњен лик Христа и хришћански символ Крста - уместо тога, неколико периферних обележја ових празника користе се као подсетници за неки "важан дан", када треба куповати поклоне и очекивати их - дакле, када треба куповати.
Едвард Бернејз - манипулација под маском "бизниса"
![]() |
"Бакље слободе" (1929) |
Као први пример Бернејзових маркетиншких манипулација истакао бих његово промовисање женског пушења цигарета - односно бакља слободе (torches of freedom), како ће у тој кампањи означити цигарете. Наиме, 1929. године сматрало се непристојним да жена пуши, а на јавним местима је то чак било и забрањено. Бернејз, кога је за овај подухват плаћао American Tobacco, удесио тако да цигарете постану "бакље слободе" - знак слободе и независности жена. На паради на Васкрс 1929. године (такве шетње се у америчким градовима традиционално одржавају) велики број жена су истовремено запалиле цигарету, а шефови компаније American Tobacco могли су задовољно да трљају руке... Пет година касније Бернејзу ће се обратити Lucky Strike, који је био незадовољан чињеницом да њихове цигарете нису попупларне због боја које у моди не представљају добру комбинацију - црвена и зелена. Будући да промена боје паклица није долазила у обзир, Бернејз је прибегао организовању "Зеленог бала" (Green ball) у чувеном њујоршком хотелу Валдорф Асторија, на коме су се нашли многи угледни грађани, и где је све било у знаку зеленог (а жене су носиле зелене хаљине)... Навешћемо и пример због кога се може рећи да је Бернејз успео да утиче и на то шта ће маса Американаца да доручкује. Двадесетих година пошлог века Бернејзу се обратила компанија Beech-Nut, која је данас позната првенствено по храни за бебе, али која је тада продавала прехрамбене производе као што су кечап, сенф, мармелада, производи од свињског меса, тестенина, бомбоне итд. Бернејзов задатак био је да утиче на продају њихове сланине. Он је сакупио потписе великог броја лекара који су сматрали да је сланина здрава и да треба да се налази у јеловнику америчких породица. Ово је Бернејз умео добро да искористи и убрзо су у дотле оскуднији амерички доручак био појачан сланином. Статистике кажу да 70% сланине у Америци се поједе упаво за доручак. Можемо рећи: омлет са јајима à la Bernays.
Ова три примера (због простора и комплексости теме нећу описати улогу Бернејза у државном удару у Гватемали 1954. године) могу бити сасвим довољна да укажу у којој мери пропаганда утиче на мишљење читаве масе људи. Човек верује да доноси одлуку својевољно (па и како израз слободе - како иронично показује случај са "бакљама слободе"), док је његов поступак последица Бернејзовог, да употребим наслов његове књиге из 1955. године, "инжињеринга сагласности" (engineering of consent). Бернејз је био први манипулатор (нема потребе да користимо неки "пословни" жаргон као еуфемизам за реално стање ствари) који је свесно повезао производ са људским жељама (страстима). Ова техника је несумњиво ефикасна и нема разлога да рекламатори од ње одустану. Уколико уопште у нама постоји жеља да упознамо свој унутрашњи свет, можемо покушати свесније да живимо и да можда и приметимо да ли нам је неки рекламни манипулатор убацио свој "вирус" у ум.
У царству куповине
Децом није тешко манипулисати, треба само познавати њихове жеље и страхове, што и није тешко. Наравно, такво "васпитање" оставља озбиљне последице. Са овим је скопчана и велики биоскопски спектакли препуни жестоких акционих секвенци зачињених разним специјалним ефектима и пренаглашеностима. У питању су филмови који су - да кажем то на ублажени начин - за сваку иоле емотивно зрелу особу сасвим негледљиви, јер захтевају потпуно утрнуће расуђивања, па чак и ако неко овакво стање воли да назива "одмарањем мозга", а не вређањем истог. Неподношљиви су од првог до последњег минута, али упркос томе сеју огроман успех, па се још снимају и наставци у којима се исти или слични садржају само препакују. Ово је, међутим, посебна тема, која би се односила на спектакл као засебан свет, митолошки свет такорећи, изван кога је све бледо, млако, споро, млитаво, и који се због тога изнова и изнова мора окусити, у кога се на овај или на онај начин поново мора ући. Тај "портал" могу да представљају и врата горепоменутих тржних центара, наравно. Зато се нећемо зачудити што у тржним центрима налазимо и биоскопе.
О привиду разноврсности и избора
Веома често је разноврсност само привидна, тј. створена на вештачки начин: мали милион средстава за прање веша и судова, на пример, чији дизајн амбалаже претвара комад пластике и картона у естетски објекат. Жене су подложније од мушкараца утицају маркетиншких трикова на куповину хигијенских производа. То се може видети и по ширини избора шампона за косу (регенератора, балзама), гелова за туширање, крема, и сличних производа. Док жени треба шампон за посебан тип косе, са посебним састојцима, као и регенератори и балзами у засебном паковању (за посебан тип косе), и, даље, док је за негу њеног тела потребан и засебан и посебан гел и засебна посебна крема, са посебним састојцима за посебне типове коже, и исто све то, засебно, за негу лица, толико је за мушкарцу довољно паковање шампона за прање свега се што се може може прати. Неко би можда очекивао да би због таквог "нехајног" понашања мушкарци требало да буду ћелави и са кожом попут храстове коре, али то ипак није тако. Рекламне смицалице, међутим, раде своје. Типски пример: у реклами се појави леп човек у лекарском оделу, које значи ауторитет, крене нешто да објашњава, али речи падају у други план у односу на анимацију у којој џиновски молекул удара у џиновску длаку и од искрзаног влакна чини компактну целину. Појављује се лепа девојка са бујном косом у којој плива светлост. Често чини кружни окрет у успореном снимку, како бисмо видели компактност влакана из којих се њена коса састоји. Дакле: препарати значе лепоту, пожељност, успоравање старења, па и одмицање од смрти, која вреба негде из прикрајка. Али можда је ту ипак горе од смрти осећати се као изопштена ругоба у свету у коме је одувек моћна слика физичког савршенства и успеха остварила такву власт над човековим умом, у чему су огромним мерама допринеле друштвене мреже који су сваком дали могућност да уређује свој "профил" и да тако - огледајући се попут на туђи глас оглувелог Нарциса у води језера - још више учвршава своје лажно ја, его, свог спољашњег човека. У једном свом предавању монах Арсеније Јовановић је сасвим прикладно употребио израз анти-икона... Више него било кад пре се опсесивно води рачуна о тој слици, њој се потчињава чак и реалност индивидуалног живота. Изгледа да је врхунац сатанске смицалице човеко пресељење из стварности (коју ионако зачињавамо својом маштом) у "виртуалну реалност" која би пре, у духу горепоменуте анти-иконе, требало пре да носи назив анти-реалност, будући да је реч о царству имагинарног и опсенарског које паразитира на реалном, стварном људском животу. Ово је уједно и технолошки потпомогнута крајња изолација човека у свом власитом сновиђењу, поробљавање његовог духа, па самим тим и душе, прокопавајући све дубљи и непремостивији ров између човека и његових ближњих.
Многи имају носталгичан однос према СФРЈ управо због утиска да је живот био мање притиснут стварима, као и да су људи били повезанији. Чак нам и тадашњи културни миље некада поспрдно названих "народњака" - којима су се супротстављали "забавњаци" - делује неупоредиво бенигније (невиније и наивније) од тоталног културног расула које постоји у друштву које је изгубило свој кохезиони, сједињујући фактор традиције, који је у СФРЈ био замењен идеолошком мантром о "братству и јединству". Тешко је прихватити да би се они могли уопште остварити без религијске, верске "базе", која одређује крајњу сврху човеког живота и обећава му мир једино у јединству са Богом, стављајући му уједно до знања да је једна људска душа вреднија од читаве творевине! Кохезивна сила традиције није конструкција једног, по мерилима либералног "простветитељства", затуцаног ума кога треба превазићи, "надрасти" да бисмо постали "цивилизовани" и "прогресивни" грађани по западним мерилима, скоро па похотно загледани у стандард живота - остварен вишевековном пљачком колонија - као у какву лепотицу која нам обећава бескрајна уживања. По мерилима каква владају у тим земљама, не постоје никакве апсолутне етичке вредности: оне се ионако не могу "научно" доказати, а човеков индивидуални, субјективни осећај не може бити мерило. Јер, колико је људи толико је и субјективних осећаја. Али обзиром на то да нека вредност, неки оквир мора да постоји, онда нека то буде оно што западни "просветитељи" изволе да наложе... Додао бих следеће: када мислим на традицију, мислим на свест о сопственој историји и ономе што је српски ум током векова изнедрио и што га је држало у - иако недовољном, онда макар каквом-таквом - јединству. То значи да не смемо да заборавимо пут који смо заједно прошли. Нашу хришћанску православну веру бих ипак радије поменуо изван контекста традиције, јер Христа следимо Христа ради, а не ради традиције. У супротом вера неће бити делатна вера, него ћемо бити навијачи Православља, само по имену Хришћани, жеднији вођења политике и проналажења непријатеља него Божије близине.
Разбијање врата пакла
Пакао ствари је уједно и одгајалиште инфантилних егоиста, из чије перспективе се окружење састоји од људи без лица, без свог унутрашњег света са којим бисмо евентулано могли да саосећамо. Ти људи такође постају ствари - али ствари које га не занимају. Друштво састављено од егоиста не може да има осећај колектива - а о дубљој представи саборности и једнодушности заједнице и да не говоримо! Као какав зглавкар, човек се све више увлачи у оклоп хитинске кутикуле свог егоизма, и у томе бива подржаван са свих страна. Постаје све теже искорачити из адолесценције у зрело доба, ослободити се детињег нарцизма за кога је други човек најпре објекат који испуњава потребе. Током епидемије корона-вируса (опет: шта год то било или не било) "ближњи" је постао "даљњи", тј. потенцијални носилац вируса кога се треба клонити, тј. као да је доливена још једна кап на опредмећивање човека. Као да се кутикула све више задебљава.
Примичући се полако и крају овог текста, рекао бих нешто још о предмету свих предмета. Од свих ствари, паметни телефон (smartphone) је вероватно постао најличнијa и најинтимнија ствар данашњице. Често се чини као да је смартфон тај који човека држи у шаци - а не обрнуто. Сијасет значења сливено је у самом том предмету. У њему се налазе сви наши контакти и - посредством интернета, наравно - историја комуникације са њима: СМС поруке, поруке послате преко разних апликација и друштвених мрежа, у којима се крију можда и неке тајне, нешто што није за туђе очи и уши, неко сведочанство нашег дволичног, двоструког живота. Смартфон је и фотоапарат и место на коме се може складиштити хиљаде фотографија - замрзнутих исечака прошлости које сведоче о нашем постојању. Доживљаји, животни догађаји и путовања постају важни зато што се могу показати. А под психолошким притиском камерице, човек много више процењује и прилагођава своју спољашњост, него што га интересује какав је - и ко је! - изнутра, у невидљивој сфери психе и духа. Вредно постаје само оно што може бити виђено. Поред тога, смартфон је и наш прозор са ког упражњавамо нашу воајерску делатност загледања у животе других људи. Смартфон је и аларм који нас буди из сна, као и наш лични џубокс. Он је наш планер, календар, мапа за кретање кроз простор, наш лични тренер, наш филтер за улепшавање који уклања боре и неравнине, којим покушаво себе себи учинити допадљивијим или макар мање недопадљивим. Човек који је, рецимо, 25 година провео у коми, и пробудио се у овом "нашем времену" имао би утисак да се налази у дистопији какву ни Филип К. Дик (Philip K. Dick) не би могао да осмисли: где год да се окрене, човек види људе чији је поглед закован за екран минијатурног суперкомпјутера. Неком на лицу лебди туп смешак, неко је скамењен. На улици мора да их пажљиво избегава, како се не би сударили. Нико не констатује његово постојање. Сви се фотографишу. Види девојку која узима смартфон на селфи-стику и подешава осмех према критеријуму који њу задовољава (иако зна да "увек може и боље"). Чим је селфи снимљен, на њено лице се навлачи хладна озбиљност. И тако даље...
Делатно Хришћанство, подсетимо се, подразумева и наше самосагледавање и развијање моћи расуђивања. Подвиг јесте подвиг баш из тог разлога што у име виших вредности и духовних циљева, можда чак и из љубави према Богу (за оне напредне који су се уздигли изнад стања роба и најамника), идемо против унутрашњих и спољашњих матица које се не саображавају животу у Христу. Враћамо се у катакомбе. То су уски пролази унутар овосветске стварности у којима можемо да задржимо нашу слободу - али не слободу о каквој нам трубе "просветитељи" нама неприхватљивог поретка. Кретање овим катакомбама захтева расуђивање и власт над сопственим умом - дакле, свесном одолевању страстима. Ово је увек и била еванђеоска порука - бити у свету, али не бити од овога света. У том смислу је и Јеванђеље "мапа" која усмерава наше кретање кроз катакомбе последњих времена.
Иван Јасиковић, 2022
Нема коментара:
Постави коментар